STRATEGI PENINGKATAN DAYA SAING UMKM PADA ERA PERSAINGAN GLOBAL
Abstract
Micro, small and medium enterprises (MSMEs) have a significant role to increase Indonesia's economic growth rate. The ability to absorb a large enough workforce shows the important role of MSMEs in helping the government reduce unemployment. The limited human resources - marketing capital, limited access and information technology is a big challenge for MSMEs to be able to develop and compete competitively. The implementation of a single market in the Asean region is a big challenge for MSMEs with all its advantages and limitations. This research was conducted to formulate various strategies that are appropriate for MSMEs in facing the era of global market competition in order to be able to survive and be able to win competition with domestic and foreign products
Keywords: UMKM, Globalization, Competitiveness
Usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) mempunyai peran yang cukup signifikan untuk meningkatkan laju pertumbuhan ekonomi Indonesia. Kemampuan dalam penyerapan tenaga kerja yang cukup besar menunjukkan peran penting UMKM dalam membantu pemerintah mengurangi tingkat pengangguran. Keterbatasan sumber daya manusia͵ modal pemasaran keterbatasan akses dan tehnologi informasi merupakan tantangan besar bagi UMKM untuk dapat berkembang dan bersaing secara kompetetif. Implementasi pasar tunggal di kawasan Negara Asean merupakan suatu tantangan besar bagi UMKM dengan segala keunggulan dan kerrterbatasannya. Penelitian ini dilakukan untuk merumuskan berbagai strategi yang tepat bagi UMKM dalam menghadapi era persaingan pasar global agar mampu bertahan dan dapat memenangkan persaingan dengan produk-produk dalam dan luar negeri.
Kata Kunci : UMKM, Daya Saing , Globalisasi